Mijn kwetsbaarheid

Durf jouw persoonlijke en kwetsbare verhaal te vertellen als counselor

Ik werk altijd vanuit mijn kwetsbaarheid. Het levert mij gelijkwaardigheid op, cliënten voelen zich begrepen en het roept op tot nadenken en kracht. Truus

Iedere zelfstandig therapeut en coach begrijpt dat een klant geïnteresseerd is in hun persoonlijke verhaal en in de redenen waarom ze voor dit werk gekozen hebben.

Maar als het op het vertellen van dat persoonlijke verhaal aankomt, lopen ze onmiddellijk tegen een aantal vragen op. De belangrijkste is: wordt ik niet afgewezen of raar gevonden als ik dit vertel?

Want vaak is de keuze voor het werk dat ze doen niet vlekkeloos verlopen en zijn ze daar hun eigen kwetsbare stuk in tegen gekomen. En stuiten ze in de dagelijkse praktijk nog steeds op dingen die ze moeilijk vinden.

En dat roept nog meer vragen op, zoals: mag ik daar mijn klant mee lastig vallen? Moet ik niet de grote sterke therapeut of coach zijn? Of: is het wel professioneel als ik over mijn worstelingen vertel?

Natuurlijk is het belangrijk dat je professioneel blijft in het contact met je klanten. Jouw klanten komen voor een oplossing voor hun problemen en niet om jou te troosten of jou te ondersteunen.

Aan de andere kant wil de klant een ‘echt’ mens tegenover zich hebben. De klant wil een mens zien die – net zoals de klant zelf – fouten maakt en angsten heeft. Een mens dat emoties heeft en een mens dat zijn of haar problemen ondanks de angst weet te overwinnen.

Want juist door die menselijkheid voelt de klant zich met jou verbonden. De klant kan hoop putten uit jouw verhaal, omdat jij jouw problemen (in ieder geval voor een groot gedeelte) hebt overwonnen. Als de klant emotioneel geraakt wordt door jouw verhaal geeft dat de klant vertrouwen en moed om zelf zijn of haar problemen aan te pakken.

Ook voor jouzelf is het goed om je kwetsbare kant te laten zien. Want dan kan je in je zakelijke rol toch jezelf zijn en hoef je je niet ‘groot’ te houden, wat een hele hoop energie scheelt.

En het allerbelangrijkste: klanten selecteren zichzelf vóór. Mensen die jouw verhaal weten te waarderen, zullen zich bij jou op hun gemak voelen en graag door jou geholpen worden. Mensen die jouw verhaal niet waarderen, zullen afhaken en een andere dienstverlener zoeken.

Kortom, het is zowel voor jouzelf als voor de klant goed als je jouw kwetsbare persoonlijke verhaal vertelt. Het geeft jullie allebei de ruimte om jezelf te zijn. Jouw eigen worsteling krijgt zin omdat het jouw klant inspireert zijn of haar eigen problemen op te gaan lossen. En last but not least, het zorgt ervoor dat het contact tussen jou en de klant zich kan verdiepen.

 

Plaats een reactie

Vult u altublieft uw naam in Vul alstublieft een geldig e-mailadres in. Alstublieft, schrijf uw bericht.